De WOOP-methode: Samen Bouwen aan een Dynamische Community in 2024

18-12-23 21:57 By Serge Claesen

Als oprichter van twee succesvolle recruitmentbureaus Best Recruitment en BaanClaesen in de afgelopen jaren na Covid, ben ik altijd op zoek naar innovatieve methoden om mijn doelen te bereiken.

Voor 2024 heb ik de WOOP-methode omarmd en in het kader van vivid vision (een heel ander topic) wil ik dat met jullie delen, met een vleugje humor, want al onze jaarlijkse goede voornemens zijn vaak net zo vluchtig als de bubbels in onze nieuwjaarschampagne.

Wens/Wish: Samenwerken om een Netwerk te Creëren

Mijn hoofddoel voor Q1 2024 is om de op één na best verbonden LinkedIn-recruiter in de logistieke sector in Nederland te worden. Waarom niet de eerste? Nou, ik moet toch iets overlaten voor 2025, nietwaar?

Maar dat is slechts het begin. Samen met partners en communityleden wil ik onze recruitmentbureaus naar nieuwe hoogten tillen, en de WOOP-methode toepassen op een scala aan doelen.

Uitkomst/Outcome: Een Levendige en Samenwerkende Community

Ik stel me een netwerk voor dat niet alleen groeit in omvang, maar ook bruist van activiteit en betrokkenheid. Dit netwerk wordt de kloppende hartslag van onze community, een plek waar waardevolle connecties worden gesmeed en interactie centraal staat. En na het succes in de logistieke sector, heb ik vergelijkbare plannen voor de automotive en recycling sectoren in de volgende kwartalen.

Obstakels/Obstacles: Samen de Uitdagingen Aangaan

De grootste uitdagingen? Het efficiënt managen van mijn LinkedIn-activiteiten bij het opbouwen van een community die meer energie heeft dan een espresso op maandagochtend. Ik ben me bewust van de beperkingen van LinkedIn en de noodzaak om mijn tijd slim in te delen. Maar zoals de Stoïcijnen zouden zeggen: "Het obstakel is de weg." Ik zie deze uitdagingen als kansen om creatief te zijn en te innoveren.

Plan: Tactische Implementatie met een Vleugje Flair

Mijn eerste stap was vandaag het creëren van saved searches in Linkedin Recruiter en Linkedin Sales Navigator om mijn Total Addressable Market (TAM) op te splitsen in behapbare segmenten en het uitschrijven van de sequences. Die segmenten benader ik de komende weken via meerdere kanalen en waar mogelijk persoonlijk, met een focus op het toevoegen van waarde.

Dit wordt geen eenvoudige taak, maar een strategisch spel dat zorgvuldigheid en finesse vereist. Ik plan om de routineuze stappen in dit proces waar mogelijk te automatiseren binnen de limieten van LinkedIn om zoveel mogelijk 1 op 1 te kunnen communiceren.

Ja, ik heb het ambitieuze plan om de grootste logistieke netwerkcommunity van Nederland op te gaan zetten volgend jaar samen met partners die ik nu ga zoeken.

What's in it for you

Voor die community heb ik allerlei leuke dingen in petto: van netwerkevenementen en bedrijfsbezoeken tot jobboards en informele meet-ups. Het idee is om een online en offline community te creëren waar logistiek professionals niet alleen connecties maken, maar ook echt waarde vinden in hun interacties.

Cruciaal hierbij wordt de samenwerking met (veel versnipperde) partners en communityleden om doelen en prioriteiten te bepalen in een constant veranderende markt met als gezamelijk doel die logistiek professional helpen.

Met een mix van humor, realisme en deze WOOP-methode ben ik er echter ervan overtuigd dat ik dit doel niet alleen kan bereiken, maar ook kan overtreffen.

En terwijl iedereen zich opmaakt voor de jaarlijkse goede voornemens, bied ik je met dit artikel een inkijkje in hoe ik met een glimlach en een strategisch plan mijn ambities waar ga maken.

Maar zoals Bart Banning vanochtend al mailde naar onze werkgroep over de Logistieke Top 100 (ja die voorbereiding begint nu al weer) nu eerst maar eens de Top 2000 😉


Serge Claesen